Sökresultat för Gunnar Berg...
Rensa filter?
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Lärare Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
I denna bok beskrivs olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats,…
Av måldokumentet för det statliga Rektorsprogrammet 2021–2027 framgår att programmet är en professionsorienterad befattningsutbildning. Denna antologi behandlar skilda aspekter av rektorers professionella arbete och boken är den första i sitt slag, som tar ett samlat grepp över kunskapsfältet rektorsprofessionalism i…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Lärare Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder och är ett stöd för det…
Nyckeln till skolans utveckling
Skolan är en komplex organisation. Varje skola har sin egen kultur som utvecklas under åren. Och för att förstå hur en bestämd skola fungerar, vilka krafter som egentligen styr och vart utvecklingen är på väg, måste man begripa skolkulturen. Då kan man också se om det existerande…
I det offentliga samtalet om skolan och den allmänna skoldebatten beaktas sällan att skolan är en ytterst komplex inrättning. Skolans uppdrags- och uppgiftsstruktur är i själva verket så sammansatt och mångfasetterad att frågan kan ställas om inte skolan är en av de mest komplexa institutioner vi har i samhället. Den…
Kollegiala samtal är ett viktigt verktyg för att stärka kvaliteten och utveckla undervisningen. Ändå är sådana diskussioner fortfarande sällsynta inom högre utbildning. Den här boken presenterar en modell för kollegiala samtal – så kallade didaktiska utvecklingsdialoger – med utgångspunkt i autentiska…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
Korstryck är ett av bokens huvudbegrepp. Det står för olika krav som skilda intressenter ställer på skolors arbete och som i sin tur formar skolledares arbetsvillkor. Skolledarskapets främsta utmaning ligger i att agera proaktivt i förhållande till dessa förutsättningar. Detta innebär att agera i skarven mellan…
Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildning: administration och organisation
Rektorskap handlar i stor utsträckning om att genomföra utvecklingsprocesser till barns och elevers bästa. En förutsättning för att kunna axla denna roll är att rektorer och andra skolutvecklare förfogar över och använder sig av relevanta metodiska verktyg.
I Metodhandbok för rektorer behandlas ett flertal metoder för…
I ljuset av skolans decentralisering och avreglering granskar denna bok olika skolkulturer, d.v.s. de i skolans vardag förekommande oskrivna och informella regelsystemen. Vidare studeras områden som skolans formella styrning, ledning och ledarskap. En viktig fråga i boken är om – och i så fall hur – den kommunala…
Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare…
Skolors frirum för självständiga handlingar uppstår i skarven mellan skolans verksamhetsuppdrag och skolors vardagsarbete. Att upptäcka och erövra tillgängligt frirum är en viktig del av att vara professionell i skolan.
I Frirummet i praktiken har forskning om frirumsteorins praktiska användning sammanställts i…
Hur arbetar vi i projekt som förväntas överskrida kulturella, sociala och historiska gränser? Är det möjligt att över gränserna använda givna instruktioner så att till exempel uppdraget att göra en kravspecifikation tolkas lika av alla inblandade parter?
I denna uppsats tar författaren spjärn mot en egen erfarenhet…
Naturlig matematik för alla är skriven som lärobok
för kursen Ma1a på gymnasiets yrkesprogram, men
passar för alla som har behov, nöje eller längtan
att återuppliva, förnya eller fördjupa de matematiska skolkunskaperna. Boken vill föra fram
det roliga i matematiken men här finns också
hjälpmedel som kan få de…
Boken syftar till att tydliggöra den komplexitet som utmärker rektorers och andra skolledares arbete och arbetsvillkor. Det goda skolledarskapet är inte enbart en fråga om att demonstrera ytliga ledaregenskaper som empatisk framtoning, kommunikativ förmåga, karismatisk utstrålning. I boken analyserar författaren vad…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: ledarskap och motivation Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
Boken ger en innebörd till det professionella rektorskapet, med utgångspunkt i begreppen yrkesidentitet och yrkestrygghet. Yrkesidentitet handlar om vår självbild och hur den formas utifrån vår förståelse av verksamhetens uppdrag, arbetsuppgifter, inre förutsättningar samt egna kvalifikationer och yrkesambitioner.…
Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildning: administration och organisation
Skolledarskap handlar i stor utsträckning om att skapa underlag för utvecklings- och förbättringsprocesser inom den egna verksamheten. En förutsättning för att kunna axla denna roll är att man har lämpliga metodiska verktyg till sitt förfogande.
Metodhandbok för förskolechefer och rektorer utgår från rationalistiska…